Articles

Универзитет у Новом Саду - Професор стручних предмета на српском и мађарском језику - МАС - ИМТ

Студијски програм - Професор стручних предмета на српском и мађарском језику

Научно поље - Интердисциплинарне, мултидисциплинарне и трансдисциплинарне науке

Научна област - ...

Диплома/титула - Мастер професор стручних  предмета

Ниво студија - МАС - мастер академске студије

Број ЕСПБ бодова - 60

Место где се изводи студијски програм - Универзитетски центар за развој у Новом Саду

Информације о садржају студијског програма

Линк ка списку предмета - http://ucro.uns.ac.rs/docs/program_PSP.pdf ција о модулима - Нема модула

Опис студијског програма - Информације које ближе одређују квалификације за коју се диплома издаје

Циљеви студијског програма
Циљ Мастер студијског програма – Професор (наставник ) стручних предмета –
инжењерске, медицинске и економско-правне струке у средњим стручним школама је да
студентима, будућим наставницима, омогући стицање базичног корпуса педагошких,
дидактишко-методичких и психолошких знања, вештина и способности у функцији развоја
професионалних компетенција наставника које га квалификују за васпитнообразовни рад у
школи. Мастер програм је конципиран у складу са одредбама Закона о основама система
образовања и васпитања (Сл. Гласник РС од бр. 72/09) од 03 септембра 2009. године, према
којима послове наставника у основној и средњој школи од школске 2012/13. године може да
обавља особа која, поред одговарајућег академског образовања (стручна компетентност),
поседује и адекватно педагошко-психолошко-дидактичко-методичко образовање, односно
наставничке компетенције стечене у току студија или након дипломирања.
 3.2. Циљеви овог студијског програма су у потпуности компатибилни са студијским
програмима академских дипломских студија наставничких усмерња (симултани модел
образовања наставника) који се реализују на факултетима Универзитета у Новом Саду, чиме
је полазницима омогућен развој истих педагошко-психолошких професионалних
компетенција. У садржајном погледу циљеви и курикулум студијског програма су усклађени,
како са релевантним међународним документима којима се регулише систем образовања
наставника у Европи (Common European Principles for Teachers’ Competencies and
Qualifications), тако и са релевантним документима усвојеним у Републици Србији.
У складу са прописаним квалификацијама за рад наставника у члану 8 поменутог Закона,
циљ Мастер студијског програма – Професор (наставник) стручних предмета у средњим
стручним школама је да се свим студентима, будућим наставницима, који нису стекли
потребне наставничке компетенције током академског образовања на студијама првог и
другог степена, омогући њихово стицање допунским педагошко-дидактичко-методичким и
психолошким образовањем. Циљ студијског програма је и да се већ запосленим
наставницима у средњим школама (стручњаци различитих профила са четворогодишњим
високошколским образовањем стеченим према старом Закону о високом образовању)
обезбеде исти услови за стицање прописаних квалификација и компетенција у функцији
осигурања стандарда образовања свих наставника и побољшања нивоа квалитета наставе.
Поред симултаног, предложени консекутивни модел се равноправно примењује у
образовању наставника већине европских земаља.
3.3. Примарни циљ реализације студијског програма је обезбеђивање наставничког кадра
високих професионалних компетенција, које ће омогућити да наставници стручних предмета
у средњим стручним школама квалитетно и самостално обављају професионалне улоге,
развију критички однос према сопственој пракси и одговорност за унапређивање
ефикасности властитог рада и образовне институције у целини. Осим тога, реализација
програма је усмерена на разумевање повезаности професионалне компетентности
наставника, стручног и академскиог усавршавања у професији са квалитетом исхода учења
и поучавања. Уз то, посебани циљеви реализације студијског програма су развијање културе
комуникације, сарадње, тимског рада, инклузивности, професионалне етике и идетитета
наставника, као и афирмисање различитих облика учења (e-learning, искуствено,
самоусмерено) и професионалног усавршавања кроз ИНСЕТ програме, специјалистичке и
докторске студије.

Исходи
Сврха Мастер студијског програма – Професор стручних предмета – инжењерске,
медицинске и економско-правне струке је да образује студенте који ће бити педагошки,
психолошки и методички компетентни за рад у средњим стручним школама са циљем
подизања квалитета средњошколске наставе. Чланом 8 Закона о основама система
образовања и васпитања усвојеног 10.9.2009. године (Сл. Гласник РС од бр. 72/09)
дефинисани су услови за рад у образовним институцијама: мастер студије, минимално 30
ЕСПБ из педагошко-психолошко-методичких предмета (ППМ предмета) и 6 ЕСПБ школске
праксе. То је изазвало проблем запошљавања студената, пре свега, у средњим стручним
школама због недостатка педагошко-психолошко-методичких компетенција. Особе које нису
завршиле наставничке факултете, односно које немају стечене педагошке компетенције, а
изводе или планирају да изводе наставу појединих наставних предмета у средњим школама
морају стећи наставничке компетенције кроз допунско образовање, а то им се омогућава
овим студијским програмом. Мастер студијски програм – Професор стручних предмета –
инжењерске, медицинске и економско-правне струке у средњим стручним школама
омогућава особама да стичу знања, вештине и способности за рад у наставничкој струци
чиме се обезбеђује стицање компетенција које су друштвено оправдане и корисне.
 
2.2.Сврха студијског програма је у складу са основним задацима и циљевима високошколске
установе. Мастер студијски програм – Професор стручних предмета – инжењерске,
медицинске и економско-правне струке у средњим стручним школама организују се са
сврхом да оспособи студенте за остваривање циљева и задатака средњошколске наставе, за
компетентно и самостално спровођење васпитно-образовне праксе и истраживачког рада у
средњим стручним школама.
 
2.3.Сврха реализације студијског програма је стварање и обезбеђивање наставничког кадра
(наставника стручних предмета) високих педагошко-психолошко-методичких компетенција
за извођење наставе одговарајућих стручних предмета у средњим стручним школама.
 
2.4 Сврха студијског програма је да омогући студентима других студијских програма који се
односе на образовање предметних наставника већу изборност предмета. Очекује се да ће
значајан број студијских програма за образовање наставника (програми на Природно-
математичком факултету, Филозофском факултету, Академији уметности и Факултету
спорта) омогућити својим студентима да стекну додатне компетенције избором предемта са
предложеног студијског програма. На овај начин образовање наставника за основне и средње
школе постаје заједнички интерес целог Универзитета и добија важну компаненту
интердисциплинарности.

Подаци о намени стеченог звања - Информације о академским и професионалним могућностима које пружа квалификација

Структура професионалних компетенција наставника заснована је на анализи докумената
којима се дефинише стратегија образовања наставника у Републици Србији, али и на
препорукама релевантних међународних организација (European Commision, UNESCO,
OECD). Очекује се да полазник након успешног завршавања овог студијског програма стекне
темељне компетенције будућег наставника:
• компетенције за струку и методику
Познавање наставног предмета који предаје и његове релације са другим дисциплинама;
Познавање шире области којој припада курикулум предмета, као и корелацију са осталим
областима предмета; Познавање општих принципа, циљева и исхода учења, као и општих и
специфичних стандарда за ученичка постигнућа; Разумевање друштвене релевантности
садржаја предмета; Дидактичко-методичке компетенције потребне за реализацију наставног
предмета; Познавање технологија које прате научни развој дисциплина и наставних
предмета.
• компетенције за поучавање и учење
Познавање когнитивног развоја ученика (нивои когнитивног развоја и зоне наредног
развоја); Разумевање природе учења, различитих стилова учења и стратегија учења;
Разумевање природе мишљења и формирања научних појмова.
• компетенције за подршку индивидуалног развоја ученика
 Познавање и разумевање физичких, емоционалних, социјалних и културних разлика између
ученика; Познавање и разумевање психолошког, емоционалног и социјалног развоја
ученика; Познавање начина подршке ученика из осетљивих друштвених група; Познавање
различитих врста мотивације и начина за мотивацију ученика; Познавање начина
идентификације и подстицања развојних капацитета свих ученика, уз поштовање њихове
индивидуалности.
• компетенције за комуникацију и кооперацију
Разумевање значаја сарадње са родитељима и другим партнерима у васпитно-образовном
процесу; Познавање расположивих ресурса који могу бити подршка образовном раду
(школа, породица, локална и шира заједница); Познавање облика и садржаја кооперације са
различитим партнерима; Познавање техника успешне комуникације.
 
Студент ће након завршетка студија умети да поштује педагошке етичке стандарде и
у складу са њима да остварује своја права и дужности на радном месту, разуме и примењује
принципе равноправности, друштвене правде и борбе против дискриминације, разуме значај
целоживотног учења и континуирано иновира и унапређује свој рад, развија знања
рефлексијом и истраживањима властите праксе и показује спремност за сарадњу са
различитим партнерима.
Студент ће након завршетка студија поседовати дидактичко-методичка знања
неопходна за предмет који предаје и познавати природу когнитивних и мотивационих
процеса који чине основу учења и бити свестан утицаја индивидуалних развојних разлика у
настави.
Студент ће након завршетка студија умети да користи различите наставне стратегије у
складу са постављеним циљевима и исходима, управља учењем ученика или групе ученика у
зависности од артикулације часа, успоставља јасне оквире дисциплине у одељењу, планира и
унапређује критеријуме и принципе оцењивања и израђује инструменте за праћење рада и
напредовања ученика, самостално користи савремену образовну технологију и разуме
педагошке импликације примене образовне технологије у настави.

Извори података

Сајт факултета: http://www.uns.ac.rs
Каталог студијског програма:http://ucro.uns.ac.rs/studije.html

мај 2014