Articles

Универзитет у Новом Саду - Учитељски факултет на мађарском наставном језику - Образовање васпитача деце предшколског узраста - ОАС - ДХ

Студијски програм - Образовање васпитача деце предшколског узраста

Научно поље - Друштвено - хуманистичке науке

Научна област - ...

Диплома/титула - Дипломирани васпитач

Ниво студија - ОАС - основне академске студије

Број ЕСПБ бодова - 240

Место где се изводи студијски програм - Учитељски факултет на мађарском језику у Суботици

Информације о садржају студијског програма

Линк ка списку предмета -  http://www.magister.uns.ac.rs/index.php/hu/?option=com_content&

Опис студијског програма - Информације које ближе одређују квалификације за коју се диплома издаје

Циљеви студијског програма
У складу са актуелном реформом високог образовања, Учитељски факултет на мађарском наставном језику у Суботици приступа новом концепту образовања васпитача деце предшколског узраста.
Учитељски факултет на мађарском наставном језику у Суботици ради на курикулуму по узору на европски систем универзитетског образовања. Курикулум је усаглашен са европским препорукама и достигнућима науке и наставне праксе.
Програм почива на блоковима који садрже општеобразовне дисциплине, дисциплине повезане са педагошким активностима у предшколским установама, образовним наукама, методичко-дидактичким предметима и практичном искуству.

Нови концепт придаје значај наставној пракси и изборним курсевима. Приступа се увођењу аспекта истраживања и развоја као и иновирања процеса рада. Заступљени су интердисциплинарни садржаји: ICT, рад у мултикултуралним групама и слично.
Потенцира се пораст оптицаја студирања.
Кредитни систем, могућност за продубљивање једне области обезбеђују флексибилност.
Уместо подучавања, циљ овог студијског програма је посматрање, вођење и помагање студенту подстичући га на перманентан рад и на будуће перманентно усавршавање. На тај начин студенти су оптимално оптерећени и са основом се могу очекивати  оптимални резултати у напредовању студија.
У току реализације овог студијског програма наставник и студент су партнери.
Циљ је развијање професионалне (педагошке) етике.

Циљ студијског програма је постизање компетенција и академских сазнања и вештина из области образовања васпитача. Наставни план својим усвојеним решењима и бројем изборних предмета омогућава да свака научна, стручна, уметничка и професионална област може да доприноси оптималном професионалном образовању васпитача. У току студија развију се креативне способности студената, за сарадњу са другима и са децом, за комуникативност, за правилну комуникацију са децом (дијалог, саопштавање, излагање, партнер у игри и сл.), као и специфичних практичних (дидактичких и методичких) вештина које су неопходне за успешан васпитно-образовни рад са децом.
Реализацијом студијског програма образују се васпитачи који поседују потребно знање из основних општих научних дисциплина (филозофија, социологија, информатика, страни језик, језик друштвене средине).
Посебан циљ студијског програма представља развијање нивоа знања и свести код студената за одрживи развој и заштиту животне средине.
У наставном раду са студентима обраћаће се посебна пажња на целовитост утицаја на дете предшколског узраста. С тога је потребно да се неки садржаји програма образовно-васпитног рада из методика, реализују тимским радом.
Циљ програма је и оспособљавање студената за извођење што успешније професионалне педагошке праксе у оквиру различитих наставних предмета, у првом реду методика са прецизно постављеним задацима.
Педагошка пракса представља посебан вид практичног оспособљавања студената као будућег васпитача у предшколској установи.
Циљ програма је и оспобљавање студената за сарадњу са родитењима, колегама (тимски рад) и са широм друштвеном заједницом у педагошком и у културном животу.


Исходи
Да би наставна делатност постала професија, у правом смислу речи, курикулуми за образовање васпитача морају, пре свега, садржати заокружена теоријска знања о наставној делатности, као професији. У та знања свакако спадају психолошко-педагошке, дидактичко-методичке, као и филозофске, социолошке  информатичке и друге науке. Системски заокружена теоријска знања о наставној делатности  заједничка су свим просветним радницима. Специфичности у струци имплицирају и одређене разлике у студијским програмима. Однос општег и посебног је фундаментално питање у области образовања педагошких кадрова. Тиме је дефинисана и проходност између појединих «наставничких» факултета, али су одређене и компетенције дипломираних студената на основним студијама, као и свршених студената одговарајућих мастер-студија.

Национална структура становништва Војводине се веома динамично мења. Наравно то директно утиче и на промену броја деце и васпитача.

У основном образовању и васпитању у Војводини постоје језички хомогене и хетерогене заједнице. По правилу, активности у предшколским установама за сваку језичку групу се изводи на свом матерњем језику, или постоје двојезичне групе (матерњи језик и српски, односно матерњи језик и страни језик).   

Сврха студијског програма је образовање студената - васпитача компетентног и у европским и светским оквирима, а првенствено у циљу развоја друштва. Стечена знања и способности васпитача су у сагласности са позивом који он врши и улогом коју васпитач има у друштву.
Савладањем студијског програма Дипломирани васпитач обезбеђује стицање компетенција, знања и вештина које су друштвено оправдане и корисне. Учитељски факултет на мађарском наставном језику је одредио основне циљеве и задатке ради образовања високо компетентних васпитача; академски студијски програм Дипломирани васпитач је у потпуности у складу са поменутим циљевима. Не сме се изгубити из вида ни специфичност овог факултета – образовање учитеља, а у наставку и образовање васпитача деце предшколског узраста на једном од језика народности. При изради овог плана и програма водило се рачуна и о наставничком ресурсу.

Подаци о намени стеченог звања - Информације о академским и професионалним могућностима које пружа квалификација

Савладавањем студијског програма студент стиче опште и предметно-специфичне способности које су у функцији квалитетног обављања стручне и научне (и уметничке) делатности. Компетенција дипломираних студената – васпитача подразумева компетентност, квалификованост за васпитно-образовни рад са децом предшколског узраста, што се првенствено односи на педагошко искуство, научно знање и уметничко стваралаштво. Подразумева такође и даље школовање као и (самосталан) истраживачки рад. Компетентне су и за доживотно стручно усавршавање (long life learning). Поседују способности критичког мишљења, анализе, синтезе, апстраховања, помоћи другима, индивидуализације наставе, очигледности. Стечена професионална компетенција усклађена је са компетенцијама које се стичу на сродним факултетима у Европи с уважавањем мађарских националних културних особености и традиција у васпитању и образовању у нас.
Савладавањем студијског програма студенти стичу основно познавање и разумевање струке, као и имплементацију научних метода и поступака у свакодневном васпитно-образовном раду. Очекује се, да током студија студенти што чешће користе савремену технологију образовања и информациону технологију.
Веома значајан карактер савременог васпитача је трагање за новим и прихватање новог – иновације у свом васпитно-обарзовном раду. Дипломирани студенти су компетентни и за сарадњу са локалним окружењем (родитељи, месна заједница и сл.).
Реализацијом програмских садржаја студенти стичу способност за потпуно самосталан рад и у непосредном васпитно-образовном раду и у истраживачком раду. Способни су за (статистичку) обраду добијених резултата, за правилно тумачење истих и за доношење реалних и применљивих закључака.

Извори података

Сајт факултета: http://www.magister.uns.ac.rs/index.php?lang=sr-lat
Каталог студијског програма:http://www.magister.uns.ac.rs/index.php?option=com_content&

мај 2014