Articles

Универзитет у Новом Саду - Академија уметности - Монтажа у аудиовизуелним медијима - МАС - УМ

Студијски програм - Монтажа у аудиовизуелним медијима -

Научно поље - Уметност

Научна област - ДРАМСКА УМЕТНОСТ

Диплома/титула - ДИПЛОМИРАНИ ДРАМСКИ И АУДИОВИЗУЕЛНИ УМЕТНИК- МОНТАЖЕР СЛИКЕ И ЗВУКА -мастер

Ниво студија - МАС - мастер академске студије

Број ЕСПБ бодова - 60

Место где се изводи студијски програм - Академија уметности Нови Сад

Информације о садржају студијског програма

Линк ка списку предмета - http://www.akademija.uns.ac.rs/wp-content/uploads/doc/mas/montaza-u-audiovizuelnim-medijima.pdf ција о модулима - Нема модула

Опис студијског програма - Информације које ближе одређују квалификације за коју се диплома издаје

Циљеви студијског програма

Основни циљ студијског програма дефинисан је унапређењем стечених вештина и знања на основним студијама у складу са степеном образовања које студент стиче након окончања мастер студија. За разлику од основних студија, крајњи циљ мастер студија је потпуно ослобађање индивидуалних креативних и истраживачких способности студента у корист проширивања и продубљавања вредности професионалних начела. Одреднице које омогућују постизање циља, разврстане по професионалним начелима, су следеће:
1.    Естетско-драматуршко усавршавање. Дескриптивна анализа монтажних артрикулација садржаја филма (наративне конструкције и емотивне узбудљивости) на основу стечених знања из перцепције (кинетичка оптичка оклузија, оптички ток и сл.), динамичких форми (кинетичка перспектива, динамичка структура покрета, динамичка структура звучне слике и сл.) и драматуршких елемената (експозиција, заплитање, драмски чвор итд.).
2.    Развијање креативних способности у оквирима најсложенијих аудио-визуелних форми:
•    Структурална организација аудио-визуелног дела (динамичка организација акцентованих и неакцентованих елемената) у односу на емоционални доживљај реципијента и његову интелектуалну активност током праћења аудио-визуелног дела. Спровођење ове одреднице конципирано је на примени стеченог теоретског знања током реализације свих вежби и испитних филмова, дефинисаних следећим темама: Израда три жанровски различита форшпана за исти играни филм, Монтажна артикулација истих или сличних акција из различитих филмова, Невербална комуникација, Различите монтажне артикулације исте драмске радње и Испољавање и градација емоција.
•    Изналажење различитих креативних решења за исту драмску ситуацију (различите монтажне артикулације истог аудио-визуелног материјала) у интересу изазивања различитих емоционалних доживљаја и поспешивања интелектуалне активности реципијента.  
•    Креирање идеативног континуитета у интересу изазивња јединственог емоционалног доживљаја реципијента, методом разигравања континуиране драмске радње у различитим просторима и временима, и побуђивања његове интелектуалне активности током праћења аудио-визуелног дела. Ова одредница се реализује применом стеченог теоретског знања током реализације вежбе на тему Монтажна артикулација истих или сличних акција из различитих филмова (филмских жанрова) у једну наративну целину.
•    Превазилажење естетско-драматуршких стереотипа и клишеа као метод изазивања емоција и поспешивања интелектуалне активности реципијента.
3.    Технолошка оспособљеност за реализацију најсложенијих аудио-визуелних форми. Примена естетских и драматуршких знања стечених на мастер студијама, и стриктно поштовање техничких стандарда, условљено је технолошком оспособљеношћу монтажера за рад на савременим уређајима у условима које налажу најсложеније аудио-визуелне форме.   
4.    Научно истраживање као метод даљег усавршавања. Циљ истраживачких активности током мастер студија (семинарски радови и теоретски део дипломског рада) је, да студента спреми за даље професионално усавршавање: било оно ваншколског облика (без уписа на докторске студије) - научни приступ у праћењу савремених естетских и драматуршких праваца, и технолошких достигнућа, у интересу њихове примене у стваралачком процесу; и / или на докторским студијима. Уз поштовање етичких принципа који су дефинисани на основним студијима, монтажер је обавезан да поштује и етичке принципе научно - истраживачког рада.
Методе за постизање циљева које се примењују током основних студија су подигнуте на виши ниво:
радом са студентима по чиниоцима њихове креативности (интелектуалне особине, флексибилност мишљења, спремност да се прихватају изазови итд.); указивањем на спољне и унутрашње тачке интерференције између наставних јединица из монтаже и других предмета; применом научних сазнања из књиге Креативна интелигенција (Алан Дж. Роу, Београд: Клио, 2008); редовним консултацијама током одабира теме и израде теоретског и практичног дела дипломског рада, на којима се дају инструкције које изоштравају критичко мишљење студента и доприносе његовом потпуном самоослобађању - упућивање на референце из којих се намеђу, развијају, друге.    


Исходи

Сврха студијског програма је одређена специфичним уметничким и научним достигнућима конкурентског медијског окружења у реализацији најсложенијих аудио-визуелних форми. Начела успеха у таквим условима су следећа:    

1. Упечетљив ауторски допринос током реализације најсложенијих аудио-визуелних форми:

•    Креативна сарадња са редитељем током израде књиге снимања. Монтажер који поседује завидно знање из монтажних артикулација драматуршких елемената, као један од најближих сарадника редитеља конвенционалног филма, нудећи решења од посебне важности за унапређење естетско-драматуршког доживљај филма већ у фази припреме даје значајан допринос уметничком и/или комерционалном успеху аудио-визуелног дела.  
•    Креативна сарадња са редитељем током осмишљавања документарног филма. На основу сценаристичког оквира документарног филма који је конципиран на предвидљивости догађаја (тзв. документарни филм маште и документарни филм идеје), монтажер износећи своју визију монтажних артикулација одређених сцена и секвенци, надограђује идеју са којом редитељ, сниматељ и остали чланови филмске екипе одлазе на снимање.
•    Креативна сарадња са редитељем током осмишљавања телевизијских аудио-визуелних форми.  Монтажер у складу са естетиком и драматургијом савремене телевизије даје савете који помажу редитељу у кристализацији идеје и теме аудио-визуелног дела у интересу наметања новог естетско-драматуршког критеријума конкурентском медијском окружењу.        
•    Развијање и доношење нових креативних замисли у процесу постпродукције. Рад на даљој кристализацији идеје и теме поменутих аудиовизуелних форми условљен је интелектуалним особинама монтажера - његовим знањем и применом стеченог знања, његовом личношћу - преданошћу послу и етичношћу, његовим креативним мисаоним процесом - развијањем постојећих идеја и изналажењем нових, и креативном ситуацијом - наметањем новог естетско-драматуршког критеријума конкурентском медијском окружењу.
•    Превазилажење могућих пропуста насталих током снимања аудио-визуелног дела. Монтажер у таквим ситуацијама трага за другачијом монтажном артикулацијом теме и идеје аудио-визуелног дела.

2. Примена нових технолошких достигнућа у реализацији најсложенијих аудио-визуелних форми.  Одлике професионалног односа према послу у условима нових технолошких достигнућа су, брза прилагодљивост на технолошки напредак и упечатљив ауторски допринос у новим технолошким условима.

3. Континуирана едукација уз примену стечених знања и вештина из уметничко истраживачког рада у интересу потпуног задовољавања садржаја под тачкама 1 и 2. Самостална едукација монтажера најсложенијих аудио-визуелних форми условљена је стеченим знањима из уметничко истраживачког рада. За његову даљу едукацију у интересу потпуног задовољења садржаја под тачкама 1 и 2 од посебног значаја су теоретска знања и вештине у примени методе анализе садржаја, студије случаја (која је понекад и мозаичког карактера) и компарације. Вештину примене ових метода уз потребна теоретска знања студент монтаже стиче током писања семинарских радова и израде дипломског рада. Користећи се методом анализе садржаја, студије случаја и компарације, и праћењем текстова из области савремених медија, монтажер најсложенијих аудио-визуелних форми добија јасну слику о естетско-драматуршким вредностима и технолошком напредку медијског окружења. Монтажер на основу ових резултата унапређује свој естетско-драматуршки приступ, тежећи наметању нових естетско-драматуршких вредности конкурентском медијском окружењу.

Подаци о намени стеченог звања - Информације о академским и професионалним могућностима које пружа квалификација

Савладавањем студијског програма студент монтаже стиче следеће опште и предметно-специфичне способности које су у функцији квалитетног обављања стручне, уметничке и научне делатности:
1.    Стручну и уметничку компетентност у креативној сарадњи са редитељем током израде књиге снимања (указивање на могуће пропусте и унапређење појединих креативних замисли давањем предлога), осмишљавања документарног филма (кристализација идеје) и телевизијских аудио-визуелних форми (свођењем садржаја будућег аудио-визуелног дела у савремену телевизијску форму). Наведена компетентност је утемељена на систематичном увођењу студента монтаже у креативна размишљања разигравањем и хармонизацијом естетско-драматуршких решења, како стереотипних тако и креативних, у фази осмишљавања испитних радова и практичног дела дипломског рада. Ову способност употпуњују и стечена знања из Теорије филма (о различитим редитељским поступцима), Драматургије савременог филма (о новим видовима драматизације филмске приче) и Теорије медија (о утицају медија на формирање јавног мњења у савременом окружењу).  
2.    Стручну и уметничку компетентност у реализацији најсложенијих аудио-визуелних форми изналажењем и хармонизацијом монтажних решења, тј. афективних тонова, која унапређују реципијентов емотивни доживљај. У прилог оспособљености монтажера иде и његово умеће у превазилажењу могућих естетско-драматуршких пропуста насталих током снимања - решивих монтажним потупцима. Ова стручна и уметничка компетентност монтажера - обојена његовим ауторским сензибилитетом и његовом приврженошћу тимском раду - утемељена је на:
•    оспособљености за доношење креативних одлука од посебног естетско-драматуршког значаја, која се развија истрајавањем на ослобађању и артикулацији креативног сензибилитета студента монтаже током реализације вежби, испитних филмова и практичног дела дипломског рада,
•    оспособљености за самосталну едукацију након завршетка студија, захваљујући семинарским радовима и теоретском делу дипломског рада, у интересу одржавања стручне и уметничке компетентости у условима које намеће савремено медијско окружење,
•    синтези знања стечених из свих предмета, убрајајући и изборне.
3.    Уметничку компетентност у реализацији експерименталних филмова нарочито оних која нуде другачија естетско-драматуршка решења конвенционалном филмском стваралаштву. Наведена компетентност се остварује развијањем креативног приступа у нарушавању стереотипних решења, превазилажењу клишеа, на предметима: Монтажа мастер 1-3 и Авангардни филм.
4.    Уметничку компетентност у осмишљавању и реализацији филмова кратког и средњег метра у којима је монтажер први аутор. Ова компетентност се остварује стицањем свеукупног знања на свим предметима током студија (убрајајући и изборне).
5.    Стручну, уметничку и научну компетентност у анализи монтажних артикулација аудио-визуелних дела стеченог на предметима Монтажа мастер 1-3, Режија-анализа и синтеза, Авангардни филм, Драматургија савременог филма, Теорија медија и Теорија филма. Научна компетентност - оспособљеност за истраживачки рад: анализом аудио-визуелних форми на часовима, писањем семинарских радова, студентским предавањима која су добрим делом базирана на истраживању и израдом теоретског дела дипломског рада уз примену адеквантних научних метода. Његова способност у уметничком вредновању аудио-визуелних дела га профилише као компетентну особу за учешће у фестивалским жиријима.   
6.    Технолошку компетентност у реализацији најсложенијих аудио-визуелних форми, утемељену на стриктном поштовању свих техничких стандарда током реализације комплексних вежби, испитних филмова и практичног дела дипломског рада, и примени креативних могућности технологије. Ова оспособљеност монтажера је усмерена и према непрестаном праћењу технолошких токова у интересу сврсисходне примене естетских могућности савремених уређаја на аудио-визуелни израз.

Извори података

Сајт факултета: http://www.akademija.uns.ac.rs/
Каталог студијског програма:http://www.akademija.uns.ac.rs/master-studije/

мај 2014