Articles

Универзитет у Новом Саду - Пољопривредни факултет - Менаџмент вода у пољопривреди-ЗСП - МАС - ТТ

Студијски програм - Менаџмент вода у пољопривреди

Научно поље - Техничко - технолшке науке

Научна област - ...

Диплома/титула - Дипломирани инжењер пољопривреде –  Мастер, Менаџмент вода у пољопривреди

Ниво студија - ЗСП - заједнички студијски програм

Број ЕСПБ бодова - 60

Место где се изводи студијски програм - Пољопривредни факултет у Новом Саду

Информације о садржају студијског програма

Линк ка списку предмета - http://polj.uns.ac.rs/Files/Akreditacija/Diplomske_akademske_studije/02_MENADZMENT_VODA_U_POLJOPRIVREDI.pdf  ција о модулима - Нема модула

Опис студијског програма - Информације које ближе одређују квалификације за коју се диплома издаје

Циљеви студијског програма
Циљеви студијског програма мастер академских студија су постизање компетенција које означавају завршетак
мастер академских студија, одређени степен специјализације, као и оспособљеност за истраживачки рад из
области менаџмента водним ресурсима у пољопривреди. Под овим се мисли на развијање општих
компетенција: објективног вредновања свог рада и рада других, комуницирања са стручњацима из других
области, поседовање професионалне етике, способност управњања и независног рада, овладавање методима
истраживања, извођења експеримената, статистичку обраду података и тумачење резултата, креативност и др.
Циљ програма је и развијање предметно-специфичних компетенција: детаљно познавање начина и метода
самостално спровођење мера заштите земљишта и водних ресурса у функцији одрживог развоја пољопривреде;
примену одговарајућих мера за зажтиту земљишта од штетног дејства воде и одговарајућих мера за повећање
ефикасности усвајања воде и продуктивности воде у пољопривреди; самосталној изради студија и пројеката у
области менаџмента вода у пољопривреди (Стандард 4, Компетенције дипломираних студената)
Ови циљеви постижу се разноврсним методама наставе (класична предавања, лабораторијске вежбе, теренске
вежбе и методе интерактивне наставе. Од метода интерактивне наставе користе се индивидуалне, групне
односно тимске колаборативне и кооперативне методе активног учења.)
Један од циљева студијског програма је и развој специфичних вештина које се односе на стратешки приступ
сагледавању најважнијих елемената управљања водама у смислу дугорочног развоја пољопривредне
производње са становишта очувања животне средине, као и очувања и рационалног коришћења земљишта и
воде, као природних ресурса од највећег значаја. Циљ студијског програма је и развијање способности
интегрисања знања, решавање сложених проблема уз прихватање етичке одговорности и разумевање сложених
друштвених односа у земаљама у транзицији у којима се проблеми управљања мелиорационим системима
морају посматрати у светлу процеса приватизације и трансформације.
Циљ програма је и развијање вештина учења, као и општих и стручних компетенција, које би омогућиле
наставак школовања у смислу оспособљавања за научно истраживачки рад у уско специјализиваним областима.
У најширем смислу речи, циљ овог студијског програма је школовање свестраног, друштвено одговорног и
стручног дипломираног инжењера способног да се суочи са сложеним проблемима комплексног управњања
водним ресурсима у пољопривреди које савремено друштво намеће.
Циљеви студијског програма су у складу са основним задацима и циљевима оба Пољопривредна факултета у
смислу усклађивања образовног система у складу са Болоњским процесом, односно постепено омогућавање
студентима укључивање у европски високошколски образовни простор и реализацију заједничке европске
пољопривредне политике.
Основна оријентација студијског програма је промовисање европске сарадње у осигурању квалитета, са
нагласком на развој компатибилних критеријума и метода студирања. То значи прихватање европских
димензија у високом образовању, међуинституционалне сарадње и шеме мобилности, као и интегралних
програма студирања и истраживања у области менаџмента вода у полљопривреди.
Циљеви студијског програма су конкретни, оствариви с обзиром на расположиве ресурсе, и ближе дефинишу
образовну и друге делатности обе високошколске установе. Све активности Факултета, а посебно развој овог
студијског програма, су у складу са усвојеном мисијом и циљевима. Факултети периодично преиспитују своју
мисију и циљеве, вреднујући сврсисходност студијских програма у процесу планирања и расподеле
расположивих ресурсa.

Исходи
Сврха студијског програма сагледана је кроз два аспекта: релевантности за тржиште рада и релевантности за
даље школовање.
Сврха студијског програма мастер академских студија је образовање студената за професије и занимања која
доприносе развоју пољопривредне производње са становишта рационалног коришћења природних ресурса
(земљишта и воде), у складу са принципима одрживог развоја.
Друштвена оправданост компетенција које обезбеђује студијски програм је остваривање републичких
просторно планских докумената кроз два аспекта: заштите и рационалног менаџмента водним ресурсима и
остваривање услова за стабилну, одрживу и профитабилну пољопривредну производњу применом мера за
повећање плодности земљишта (наводњавањем, одводњавањем и др.)
Хидролошку ситуацију у Србији карактерише велика неравномерност падавина у току године: у зимско
пролећном периоду јављају се вишкови воде, (поплаве, угроженост спољашњим и унутрашњим водама) а у
летње-јесењем периоду честа је појава дефицита воде. Глобалне климатске промене утичу на чешће појаве
суше, која повремено добија размере елементарне непогоде. Због тога је рентабилна пољопривредна
производња незамислива без примене мера одводњавања и наводњавања, поготову узимајући у обзир чињеницу
да се у Србији наводњава око 3% пољопривредних површина, по чему Србија спада у најнеразвијеније земље у
региону. Републички планови за развој пољопривреде (до 2020 године) предвиђају реконструкцију и
ревитализацију постојећих система, као и изградњу нових система за одводњавање и наводњавање, што је
подручје непосредне примене знања стечених на студијском програму Менаџмент вода у пољопривреди.
Транзит великих река кроз нашу земљу нас упућује на константну међународну сарадњу, која је нарочито
изражена у области менаџмента вода, а неизвесноти које се јављају неизоставно изискују научни приступ
ређавању истих. Такође се ни остваривање стратешких планова развоја пољопривреде као најважније
привредне гране не може спросвести без специјализованих стручњака из области менаџмента вода у
пољопривреди.
У том смислу сврха студијског програма је развијање општих и стручних компетенција. У оквиру развијања
општих компетенција, развијају се инструменталне, интерперсоналне и системске компетенције, које се
огледају у: Способности разумевања и решавања проблема у различитим ситуацијама које проистичу током
рада везаног за техничко-технолошку научну област; Способности примене свога знања, разумевања и
способности за решавање проблема у новом или непознатом окружењу у ширим или мултидисциплинарним
контекстима повезаним са техничко-технолошким пољем; Способност интеграције знања у решавању сложене
проблематике; Способност логичког расуђивања на основу доступних информација, формулисања сопственог
мишљења, претпоставки и извођења закључака; Способност пласирања и публиковања различитих научних и
стручних информација, давање мишљења и размењивање идеја; Способност примене стечених фундаменталних
знања из техничко-технилошких и сродних природних наука; Способност за самостални и тимски
истраживачки рад; Способност планирања и извођења експеримената; Способност за научно засновану
интерпретацију експерименталних података; Способност ефикасне научне комуникације; Способност
руковођења истраживачким тимовима и организацијама; Формирање става о неопходности перманентног
усавршавања.
Могућност запослења - Дипломирани инжењер пољопривреде - мастер је оспособљен за рад у истраживачким
центрима различитих државних, приватних и јавних предузећа, као и у лабораторијама на Факултетима или
Институтима. Могућност даљег усавршавања - Дипломирани инжењер пољопривреде - мастер је оспособљен
за наставак даљег сопственог усавршавања, на специјалистичким академским и докторским студијама у оквиру
сродних научних области.

Подаци о намени стеченог звања - Информације о академским и професионалним могућностима које пружа квалификација

Савладавањем студијског програма мастер академских студија студент стиче опште компетенције: способност
продубљивања стечених знања и њихове примене у пракси, објективног вредновања свог рада и рада других,
способност анализе и синтезе, способност добијања и анализирања информација из различитих извора,
способност рада у интердисциплинарним тимовима и комуницирања са стручњацима из других области,
поседовање професионалне етике, способност планирања и организовања производње, способност независног
рада, овладавање методима истраживања, извођења експеримената, статистичке обраде података и тумачења
резултата, креативност, развијену свест о неопходности сталног осавремењавања знања, поседовање вишег
нивоа друштвене одговорности када је у питању производња здравствено безбедне хране, очување животне
средине и очување природних ресурса у складу са принципима одрживог развоја.
Савладавањем студијског програма мастер академских студија студент стиче предметно специфичне
сопособности: темељно познавање метода, поступака и процеса који су неопходни за менаџмент вода у
пољопривреди попут метода поправке водно-ваздушног режима земљишта, анализом водних ресурса у
пољопривреди, начина сарадње на локалном и међународном нивоу, логичког расуђивања на основу доступних
информација, формулисања сопственог мишљења, претпоставки и извођења закључака; поступака у решавању
проблема мелиорација земљишта, праћење и примена новина на пољу менаџмента вода у пољопривреди као и
самостално организовање и управљање мелиоративним системима у експлоатацији, употреба информационо-
комуникационих технологија.
Стечена знања морају бити задовољавајућа основа за даље школовање које у својој основи садржи способност
за истраживачки рад у уско специјализиваним областима.
Исходи учења су: темељно познавање и разумевање менаџмента вода у пољопривреди и способост самосталног
вршења експеримената везаних за проблематику вода. Студент треба да разуме и решава проблеме у
различитим ситуацијама које проистичу током рада везаног за биотехничку научну област; да уме да примени
своје знање, разумевање и способности за решавање проблема у новом или непознатом окружењу у ширим или
мултидисциплинарним контекстима повезаних са техничко-технолошким пољем; да стекне способност
логичког расуђивања на основу доступних информација, формулисања сопственог мишљења, претпоставки и
извођења закључака. Такође, студент треба да буде оспособљен да пласирања и публикује научне и стручне
информације, да да мишљење и да размењује идеје, као и да стекне способност руковођења истраживачким
тимовима и организацијама.

Извори података

Сајт факултета: http://polj.uns.ac.rs/
Каталог студијског програма:http://polj.uns.ac.rs/Srpski/akreditacija_fakulteta.html

мај 2014